Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS)
Iedereen is wel eens moe. Maar sommige mensen voelen zich voortdurend moe en dat belemmert in ernstige mate hun dagelijkse functioneren. Een vast omlijnde definitie van Chronisch Vermoeidheid Syndroom (CVS) bestaat er niet, omdat de ziekte zo controversieel is. Vóór iemand de diagnose CVS krijgt, moet hij/zij aan verschillende criteria voldoen.
Bij CVS gaat het om een ernstige vermoeidheid die langer dan zes maanden bestaat in samenhang met andere klachten en symptomen. Het gaat daarbij naast de vermoeidheid om minstens vier van de volgende symptomen:
- Verslechtering van het geheugen of het concentratievermogen.
- Keelpijn.
- Gevoelige hals- of okselklieren.
- Spierpijn.
- Gewrichtspijnen.
- Hoofdpijn.
- Niet-verfrissende slaap.
- Na inspanning een gevoel van uitputting gedurende 24 uur of langer.
CVS is geen zeldzame aandoening en treft zowel volwassenen als jongeren en kinderen. Naar schatting zijn er in Nederland ongeveer 40.000 patiënten. Chronische vermoeidheid bij jongeren is een miskend probleem. Veel mensen weten niet dat CVS ook bij jongeren tussen de 10 en 17 jaar voorkomt.
Kenmerken
Door CVS kunnen leerlingen sociaal geïsoleerd raken omdat ze niet mee kunnen doen aan sociale activiteiten en last van faalangst of depressiviteit krijgen. Soms raken ze gefrustreerd door onbegrip, gebrek aan controle over het eigen leven en het afhankelijk zijn van anderen terwijl leeftijdsgenoten steeds zelfstandiger worden.
Het aantal klachten en de ernst ervan verschilt per persoon. De één kan een aantal uren per dag actief zijn, de ander ligt de hele dag op bed.
De ernst van de klachten kan ook van dag tot dag of zelfs van uur tot uur verschillen. Hierdoor is moeilijk in te schatten wat een leerling wel of niet aankan. Tijdens de revalidatie leren kinderen en jongeren hiermee omgaan door bijvoorbeeld de beschikbare energie goed te verdelen.
- Ernstige (invaliderende) vermoeidheid.
- Pijn in spieren en gewrichten.
- Problemen met de fijne motoriek (schrijven).
- Problemen met geheugen en informatieverwerking.
- Problemen met concentratie.
- Hoofdpijn.
- Misselijkheid en buikpijn.
- Allergieën.
- Steeds terugkerende infecties.
- Overgevoeligheid voor licht en/of geluid.
- Slechte temperatuurregeling.
- Flauwvallen.
- Problemen met staan, lopen en/of zitten.
- Keelpijn.
- Spraakstoornissen.
- Slaapstoornissen.
- Gevoelige hals- of okselklieren .
- Prikkelbaarheid.
- Extreem transpireren.
Ook andere niet genoemde klachten kunnen voorkomen.
Gevolgen voor schoolvaardigheden
Tips voor de begeleiding
- Zorg in het VO voor aangepaste studiewijzers met daarin vooral de rode draad van vakken: hoofdzaken wel, bijzaken niet opnemen in deze studiewijzers.
- Overweeg of leerstof van één leerjaar verdeeld kan worden over twee leerjaren door vakken te schrappen en het jaar erop te volgen.
- Maak onderscheid tussen de écht noodzakelijke vakken en vakken die minder prioriteit hebben. Kijk in het VO bijvoorbeeld vooruit naar de profielkeuze van de leerling.
- Houd bij de planning van het inhalen van de leerstof rekening met de belastbaarheid van de leerling en bespreek welke ondersteuning daarbij nodig is.
- Zorg eventueel voor een (prikkelarme) rustruimte. Leerlingen die last hebben van concentratiestoornissen kunnen zo’n omgeving goed gebruiken om ‘op te laden’.
- Zorg voor vaste bespreekmomenten, ook als alles goed gaat. Neem even de tijd om de gebeurtenissen in een bepaalde periode te bespreken en op een rijtje te zetten.
- Zorg voor één aanspreekpersoon, de leraar of mentor, die de regie houdt.
- Houd alles zo normaal mogelijk, schakel daarvoor een ambulant begeleider van een mytylschool in. Deze kan zowel de school als de leerling veel tips geven.
- Als het niet mogelijk is om alles door te laten gaan, denk dan aan vrijstellingen (WVO m.n. art. 11 d) en inrichtingsbesluit WVO m.n. art. 19 en art.21), aanpassing van toetsen of examens in duur, hoeveelheid etc., vormen van thuisonderwijs (leerplichtwet m.n. art. 3 en art. 4), wereldschool, webschool/ digischool, schriftelijk onderwijs en video-conferencing/ Skype. Bij aanpassingen van de lestijden kan contact nodig zijn met de leerplichtambtenaar van de gemeente waar de leerling woont.
- Het is van belang dat klasgenoten op de hoogte zijn van de aandoening, de beperkingen en het grillige verloop van de aandoening, vooral omdat CVS aan de buitenkant meestal niet zichtbaar is. Een spreekbeurt is een prima middel om klasgenoten op de hoogte te brengen en wederzijds begrip te bevorderen.
- Als het dragen van een tas met boeken een zware belasting is kan de school een tweede set boeken aanschaffen.
- Als het nodig is, kunt u opnameapparatuur in de klas en communiceren via e-mail toestaan en aantekeningen laten kopiëren. Soms is gebruik van een laptop handig. Deze kan in sommige gevallen worden aangevraagd bij het UWV.
- Indien verplaatsen in de school een probleem is kan wellicht het gebruik van de lift een oplossing zijn. Ook het gebruik van een schooltas op wieltjes bespaart energie.
- Het vervoer naar school kan verlicht worden door de aanschaf van een elektrische fiets.
- Betrek leerlingen bij sociale activiteiten. Soms zal dan bijvoorbeeld een uur school ingewisseld moeten worden voor een uur schoolfeest ’s avonds.
- Behandel leerlingen met CVS met begrip. Doordat er weinig bekend is over deze aandoening worden leerlingen (en hun ouders) soms te weinig serieus genomen. Dit kan een averechtse uitwerking hebben voor de leerling.
- Indien beperkt meedoen aan een gymles niet mogelijk is kan de leerling misschien wel sociaal betrokken worden bij de les, door de rol van scheidsrechter te vervullen. Eventueel kunnen de gymtijden als rusttijden worden ingezet.
Websites
- http://wetten.overheid.nl/
Wetsartikelen (Wet op het voortgezet onderwijs/Leerplichtwet/ Wet maatschappelijke ondersteuning/ etc.) - www.uwv.nl
Soms is er hulp of een hulpmiddel nodig om goed onderwijs te volgen. Voor sommige hulp of hulpmiddelen kan er bij UWV een vergoeding gevraagd worden. - www.leerplicht.net
Informatie over de leerplichtwet. - www.roc.nl
Informatie over ROC’s en volwassenenonderwijs. - www.nederland-web.nl/r/Onderwijsbegeleidingsdienst
Informatie over school-/onderwijsbegeleidingsdiensten. www.webschool.nl Informatie over webschool, geschikt voor de groepen van het basisonderwijs. - www.wereldschool.nl
Wereldschool is opgericht om specifiek de dienstverlening op de leerling te kunnen aanpassen. - www.digischool.nl
- www.teleacnot.nl
- www.me-cvs-stichting.nl
Informatie over een stichting voor mensen met CVS/ME. www.jongerenbinnenboord.nl Jongeren met een chronische handicap: tips voor ouders, docenten en schoolleiding. www.ziezon.nl Landelijk netwerk ziek zijn & onderwijs. - www.kennisgroepspeciaal.nl
Kennisgroep Speciaal waarin expertise van samenwerkende mytylscholen gebundeld is.
Publicaties
- Via de ME/CVS stichting is een gids met actuele informatie te koop. Zie www.me-cvs-stichting.nl
- Via de Gezondheidsraad is het rapport Het chronischevermoeidheidssyndroom 2005 te downloaden. Zie www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/0502nRV.pdf
Anne
(bron: ME/CVS vereniging).